Een vruchtbare dag

10 november 2016 - Sifoe, Gambia

Onze dag begon met de aankoop van de laatste materialen voor het schooltje en het health center.

Eens op school werden de splitsdoosjes (rekenmethode) verdeeld en uitgelegd in het eerste en tweede leerjaar.  Zowel leerkrachten als leerlingen waren super enthousiast.

In de nursery klas probeerden we het hoekenwerk uit.  Een voltreffer.  Tijdens de break timmerden we naarstig aan de laatste kapstokken.

Tijdens de wandeling naar het health center vinden de schoolkinderen ons telkens weer, om aan de hand naar hun huis te stappen.  Ze namen ons mee tot aan de voordeur en lieten ons de rest van de familie ontmoeten.  Ook zagen we de timmerman werken aan onze bestelde kast.

In het health center maakten we de verloskamer en de materniteit tot in detail proper.  Net op tijd ....

Wat we nooit hadden durven dromen werd werkelijkheid.  Een vrouw in volle arbeid werd binnen gebracht.  De vroedman riep ons de verloskamer in.  Vlug schort en handschoenen aan want het ging razendsnel.  We stonden haar bij tijdens het persen. Na drie keer persen, werd een wolk van een baby geboren.  Veel respect voor deze vrouw.  Niet te vergelijken met onze Belgische bevallingen.  We waren alle vier sprakeloos en tot tranen toe ontroerd.  We namen de nazorg van moeder en kind volledig op ons en genoten nog lang na.

Dit gaf ons nieuwe energie om de laatste kamer volgestouwd met dozen, aan te pakken.

Om 18 uur werd de op maat gemaakte kast binnengebracht.  Een staaltje plaatselijk vakmanschap.

Een dag met ontzettend veel voldoening!  Wat gaan wij heerlijk dromen!

1. Marleen:
    11 november 2016
    Goh zeg , zeker een vruchtbare dag, daar een bevalling mogen meemaken een unieke ervaring en niet te vergelijken met onze westerse wereld, dan besef je maar pas hoe goed wij het hebben, en toch blijven ze lachen ondanks hun armoedig bestaan, daar wordt een mens stil van.
    Groetjes vanons allen xxx
  2. Cas Bols:
    11 november 2016
    Liefste meter,
    Jij doet dat daar heel goed
    In Afrika.je zorgt er goed voor de kindjes
    Dikke kus van je pete kindje