Al een klein beetje afscheid....

11 november 2016 - Sifoe, Gambia

Vandaag stonden we voor het eerst alleen voor de klas. De interims van nursery 1. De juf was afwezig omwille van een bezoekje aan de tante. Het liep, ondanks de taalbarrière, als een trein. Met onze kleintjes gingen we net voor de break eerder naar buiten zodat ze rustig de tijd hadden om te eten. Een traantje hier, een traantje daar.. We hadden snel door dat sommige kleuters geen geld bijhadden voor hun middagmaal. Dus tastten we zelf in onze geldbeugel. Allemaal blije gezichtjes ! Als afscheid zongen we samen het Olele lied met de drie kleuterklasjes. Nog steeds een schot in de roos. We werden geroepen door de directie waar we heel hartelijk bedankt werden voor onze inzet. Lovende woorden die we nooit zullen vergeten. De inhoud die we brachten zal zeker verder leven in de school maar ook in de gezinnen. De splitsdozen werden als een unieke rekenmethode ervaren voor alle scholen ! Dat ze deze zelf kunnen maken is zeker een schot in de roos ! Trots stapten we buiten met armband en ketting. Vier fiere toubabs !!

​We stapten voor de laatste keer richting health center waar we onze opdrachten voltooiden. Tweede bergruimte werd volledig ingericht met als kers op de taart een werkende digitale weegschaal. Joepie !!!! Het personeel maakte er als proefkonijnen al dadelijk gebruik van, met de nodige hilariteit erbij ! Het lijkt misschien banaal, opruimen, structuur brengen en ordenen maar voor de Gambianen blijft dit een onoverkomelijke taak. Ook hier kwam het afscheid. De vroedman kreeg een Nederlands-Engels woordenboek cadeau zodat hij de toegestuurde medicatie uit België kan begrijpen.

​Het afscheid was echt hartelijk ! We kregen alle vier een potje ambachtelijke Gambiaanse honing cadeau van Kalifa.

​Onze laatste terugrit maakten we met een ommetje naar Tanji. Een vissersdorpje aan de kust. Twee maal per dag wordt de vis binnengehaald in ongelooflijk mooie kleurrijke bootjes. De vis wordt ter plekke verkocht en/of gerookt. We mochten proeven van een gerookte Bonga Fish. Als dank aan Karamoo, onze vaste chauffeur, kochten we voor hem en zijn familie wat vis. Hij was ontzettend blij ! Het afscheid van Karamoo was dan ook met enige ontroering. We zullen ons Viteske nooit vergeten !!

1. Annemieke jacobs:
    11 november 2016
    blij jullie te kunnen volgen. Ik hoop dat viteske jullie niet naar hier kan kan brengen want dan moet ik waarschijnlijk nog lang wachten om jullie weer te zien. Nog een fijn afscheid en hopelijk praten we later nog wel bij . Misschien met een soepje? Groetjes
  2. Ellen Meulenveld:
    12 november 2016
    Ik heb met bewondering al jullie vorderingen gevolgd. Ik ken het gevoel van afscheid nemen maar al te goed. Iedere keer als ik afscheid neem van Sifoe voel ik de warmte en hartelijkheid maar ook het verdriet dat we weer gaan.
    Ik lijd natuurlijk al 15 jaar aan de ziekte, Gambianitis, genaamd en als dat eenmaal in je gekropen is zal het je nooit meer loslaten. Uit jullie verhalen lees ik dat jullie hard op weg zijn om ook besmet te raken met die levenslange "ziekte"
    Houd ons alsjeblieft op de hoogte van de verdere plannen van jullie groep al dan niet als initiatief van Gamrupa.
    Fijne terugvlucht en kom gezond thuis. Geniet van de laatste paar dagen daar in de warmte want hier heeft het vannacht flink gevroren.
    Hartelijke groet, Ellen
  3. Grit:
    12 november 2016
    Ja, het zal pijn doen, het afscheid. We voelen mee maar er blijven zaadjes kiemen en het worden mooie planten! Dat moeten jullie blijven onthouden! Fantastisch werk!!
    En wij, wij verwachten jullie ook met heel ons hart, dankbaar voor wie jullie zijn en voor wat jullie doen.
    Fijne reis en tot vlug!